Strategi
Hvor er din virksomhed om tre år? Kan du ikke svare, bliver alt andet vanskeligt.
En klar strategi er vigtig fordi:
-
Virksomheder med en klar strategi skaber bedre resultater
-
Det er jeres styringsredskab
-
Strategien fortæller historien om jeres formål, jeres rejse og hvordan I vil vinde
Mange virksomheder vi møder har ingen klar strategi. – Skal vi ikke lave en?, spørger vi. Når I skal udvikle teknologi, tiltrække talent, lede teamet eller udvikle processerne, vil en strategiplan være jeres forankring. Så ved I, hvor I er på vej hen.
“Jeg var leder for et bureau med god vækst i omsætning men ikke i indtjening. En komprimeret strategiproces blev iværksat. Det stod hurtigt klart at vi brugte for mange ressourcer på at håndtere kunder med lavt dækningsbidrag. Privatmarkedet var ikke profitabelt. En ny strategisk retning blev udstukket med klare initiativer. To år senere var 80% af vores omsætning drejet over på B2B-segmentet og indtjeningen blev forbedret med 200%. RC var en uvurderlig facilitator i processen. Sammen skabte vi en ny retning og stærke resultater.”
— Bureaudirektør, Norge
Fordele med en strukturerert strategiproces
Efter endt strategiforløb vil du have:
En klar forståelse af virksomhedens position
Styrker og svagheder, trends og konkurrentsituasjonen.
Strategiske muligheder med anbefalinger
Hvilke strategiske valg findes? Hvor skabes der mest værdi?
En køreplan for implementering
Fra strategiske mål til klare initiativer, samt prioritering af disse.
Dette vil give dig bedre lønsomhed, fordi du vil:
Fokusere på få, men vigtige initiativer
Klart definerede fokusområder, med klare fravalg, sikrer at du får eksekveret på det vigtigste for virksomheden
Forstå, hvor du tjener penge, og hvor du sætter til
Analyser af lønsomhed på kunde- og produkt-/serviceniveau gir fokus på de segmenter som sikrer bedst lønsomhet.
Få overblik over din virksomheds udviklingsområder
Når du har defineret målet, besvares spørgsmålet: Hvad mangler vi, af ressourcer, kompetencer og systemer for at indfri målsætningen?
Hvordan foregår en strategiproces?
I samler et team med forskellige kompetencer. Vi faciliterer. Vi begynder med en sandfærdig situationsbeskrivelse, og får input fra medarbejdere, kunder og samarbejdspartnere. Vi ser på hvordan markedet, samfundet og teknologien bevæger sig. Hvad gør konkurrenterne? Hvor kan vi vinde? Så definerer vi nye strategiske og finansielle mål. Hvad mangler vi for at kunne levere på strategien? Kompetencer, systemer, processer? Vi hjælper jer med at identificere de initiativer, som skal sikre at strategien kan eksekveres. Endelig definerer vi en projektplan med milepæle og evalueringspunkter.
Hvor lang tid tager en strategiproces?
En strategiproces bør køres komprimeret for at sikre engagement og fokusering. Den daglige drift bør ikke forstyrres over en lang periode. Derfor varer en proces normalt kun 1-3 måneder, men kan også køres på 2-3 dage, afhængigt at kompleksitet.