Din virksomhed står og falder på 3-4 nøgletal

I have kept these newspapers. Here you can read why!
December 5, 2017
Bring prissætning op på næste ledermøde!
January 19, 2018
Show all

Din virksomhed står og falder på 3-4 nøgletal

En artikel om et flyselskab, en campingplads, en web shop og de 3-4 nøgletal, der definerer din virksomhed.

 

Erhvervsledere og ejere kan have forskellige nøgletal for, hvordan virksomheden præsterer. Det kan være egenkapitalens forrentning, return on invested capital (ROIC), free cash flow eller blot resultat efter skat.

Artiklen her tager et andet udgangspunkt – nemlig de operationelle nøgletal, som man kan forholde sig til i organisationen, og som er byggeklodserne til de mere overordnede, finansielle nøgletal.

Du bør finde tre-fire af disse nøgletal og styre forretningen efter dem. Det kan give betydelige resultater.

Nogle kan være omkring salg og indtjening, andre omkring arbejdskapitalen og andre igen om udnyttelsesgrad. Måske vil du udvælge nøgletal på kundeadfærd eller kundetilfredshed. Eller måske er dine medarbejderes tilfredshed dit vigtigste nøgletal?

Hvor mange sæder i flyet er fyldt op?

Lad og kigge på et flyselskab. Hvad er de vigtigste nøgletal for at vurdere, hvor godt et selskab præsterer?

Her er der ingen deciderede facitsvar. Og så alligevel. Næsten alle flyselskaber- og specielt lavprisselskaber – fokuserer på kabinefaktoren (load factor), som angiver, hvor mange procent af udbudte sæder der er besat på en flyvning.

 

Foto: Pål Rikter

For et flyselskab er kabinefaktoren (load factor) helt afgørende for indtjeningen. Hvad er tilsvarende nøgletal for din forretning?

Nu kan man argumentere for, at det er noget, man selv kan påvirke positivt ved at gøre flybilletterne billige. Derfor kan kabinefaktoren ikke stå alene. Mange flyselskaber vælger derfor at se på, hvor mange penge selskabet kan inddrive per kilometer i luften (Revenue per available seat kilometer, RASK). Dette kaldes også yield.  Man kan også gå skridtet videre og kigge på indtjening per km i luften.

Derfor er en unit cost, enhedsomkostning, et vigtigt parameter, som flyselskaberne fokuserer på. Hvad koster det at producere en kilometer i luften? Naturligvis vil mange parametre påvirke din unit cost, og derfor har de forskellige afdelinger forskellige nøgletal for at måle effektiviteten og pris for at producere ydelsen.

 

 

Andre målebegreber kan være vel så relevante. Hvis forretningsrejsende er vigtige for flyselskabet, vil selskabets punktlighed være afgørende udover andel af forretningsrejsende per flyvning. Det kan eksempelvis være målt på andel af flyvninger, som lander til tiden. Ryanair bruger dette begreb så intensivt, at der lyder en fanfare i kabinen, når flyet lander til tiden. Et glimrende eksempel på hvordan hele selskabet eksekverer for at forbedre et nøgletal.

For at dine vigtige nøgletal skal være relevante at styre efter, skal de kunne påvirkes. For eksempel er ”antal soldage” for en campingplads ikke et godt nøgletal, da det er svært at bestikke metrologerne til at sende solen til netop din plads. ”Kiosksalg per beboet campingvogn” kunne derimod være højst relevant, ligesom ”indtjening per gæst”.

 

 

Spørg dig selv, hvad der giver indtjening til din forretning og derefter, hvilket nøgletal som bedst kan hjælpe dig til at forstå udsving i indtjeningen. Hvilke spørgsmål besvarer dine nøgletal?

Hvor mange af dine besøgende køber noget?

For en tøjbutiksejer eller for en webshop vil det naturligvis være interessant at vide, hvor mange kunder der besøger butikken. Det sørgelige faktum er imidlertid, at langt de fleste besøgende forlader forretningen igen uden at have åbnet tegnebogen. Derfor er konverteringsraten – hvor mange af de besøgende som ender med at købe noget – et højst relevant nøgletal.

 

 

Hvad dine kunder køber er naturligvis ikke ligegyldigt. Her kan du vælge at fokusere på gennemsnitlig ordrestørrelse eller endnu bedre – hvis dine systemer kan give dig svaret – fortjeneste per salg.  Du kan nemlig påvirke disse forhold gennem blandt andet markedsføring, prissætning og brugervenlighed i butik eller webshop.

Fokuser på de vigtigste nøgletal

 

 

Moderne systemer kan give dig masser af nøgletal, specielt når det gælder e-handel. Men for mange nøgletal kan gøre det hele uoverskueligt og fjerne fokus fra det vigtige. Det giver derfor mening, at du som leder begrænser dig og fokuserer på en håndfuld af de centrale nøgletal for din forretning.

Når du har fundet dine vigtige nøgletal, er du hjulpet på tre måder.

  1. Du ved, hvor du skal lægge dit fokus
  2. Du ved, hvilke dele af forretningen der skaber bundlinjen
  3. Du har et stærkt kommunikationsredskab. Du kan udfordre dine mellemledere på, hvordan I fastholder og finder nye forretningsrejsende, hvordan kiosksalget kan forbedres, eller hvad I skal gøre for at forøge konverteringsraten.

At dine mellemledere har brug for andre nøgletal er indlysende. Men de skal i sidste ende spille op til virksomhedens strategi, hvis eksekvering skal kunne aflæses i dine nøgletal.

Opsummering:

  1. Definér hvilke nøgletal som er mest afgørende for dine strategiske og finansielle mål
  2. Vælg de 3-4 vigtigste
  3. Brug nøgletallene til at fokusere, kommunikere og motivere dine ansatte
  4. Du skal sikre dig at andre nøgletal som bruges i virksomheden supporterer dine overordnede nøgletal

 

Pål Rikter
Pål Rikter
Thank you for reading. With this blog, I hope to provide you with insight and reflection on a wide range of business topics. I run Rikter Consulting and put 30 years of international experience into my writing. I hope it is stimulating. Feel free to share stuff you find interesting. If you want to contact me directly, my e-mail is: rikter@c.dk . Thank you!